کوروش کریمی

طراح گرافیک

طراح وب

طراح بازی

نویسنده

کوروش کریمی

طراح گرافیک

طراح وب

طراح بازی

نویسنده

نوشته های بلاگ

انواع طراحی گرافیک؛ 8 نوع اصلی گرافیک دیزاین

27 ژانویه 2023 طراحی گرافیک
انواع طراحی گرافیک؛ 8 نوع اصلی گرافیک دیزاین

در مقاله طراحی گرافیک، درباره کلیت اینکه به چه چیزی طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین می گوییم اشاره کردم. در یک تعریف ساده، ولی مهم، دیدیم که طراحی گرافیک به معنای حل مسئله با استفاده از عناصر و المان های مختلف بصری بود. در فضای بازار کار متناسب با نیاز های بازار، استفاده از آن عناصر گرافیکی، مبتنی بر نیاز، شکل گرفته است و شاخه یا زمینه ای از طراحی گرافیکی را ساخته که می خواهم در مطلب امروز به آن بپردازم. بحث اصلی بر سر انواع طراحی گرافیک است.

ضرورت شناخت انواع طراحی گرافیک

در حالت کلی در فضای طراحی گرافیک مبتنی بر بازار، چه در نقش طراح گرافیک و چه در نقش فردی که نیاز به طراح گرافیک برای حل مسله برند خود دارد، شناخت انواع طراحی گرافیک به طراح کمک می کند که در سیستم آموزش و مهارت آموزی، بتوان شاخه خاصی را انتخاب کرد و در آن حرفه ای شد. از سوی کارفرما هم کمک می کند که متناسب با مسئله و نیاز خود، به دنبال فردی برود که متخصص در آن حوزه است. طراحی گرافیک را می توان به شاخه های مختلفی تقسیم کرد و از طرفی انواع مختلف دسته بندی هم می تواند معیار های متفاوتی داشته باشد. آنچه بسیار رایج و منطقی است تقسیم بندی به 8 شاخه کلی می باشد:

طراحی هویت بصری (Visual Identity Design)

این نوع از طراحی گرافیک مبتنی بر یک برند می باشد. در تعریف کلی یک برند، پل ارتباطی یک مجموعه یا سازمان با مخاطبینش است. هویت بصری یک برند هم تعیین کننده چیستی، چگونگی و گاها چرایی تعامل با مخاطبین می باشد. در واقع اگر فرض کنیم که یک برند، یک شخص است که با مخاطب تعامل می کند، هویت برند (Brand Identity) ، نقش شخصیت (Personality) آن فرد را خواهد داشت.

به طور دقیق تر، هویت برند، شخصیت، صدا، احساسات، تجربه و نحوه تعامل با مخاطب را خلق می کند. با این تعریف، طراحی هویت بصری، به معنای خلق یک هویت است به عنوان شخصیت یا چهره یک برند است که قرار است با مخاطب از طریق عناصر گرافیکی تعامل کند. طراحی هویت بصری شامل طراحی موارد زیر است:

  • لوگو(Logo)
  • آیکون (Icon)
  • تایپوگرافی (Typography)
  • پالت رنگی (Color Palette)
  • گالری تصاویر(Images Libraries)
  • قالب ارائه یا پاورپوینت (Presentation Template)
  • ست اداری (نوشت افزار، دفتر، لیوان و …) (Corporate Stationary)
  • کارت ویزیت (Card)
  • الگو و بافت (Pattern & Texture)
  • تابلو ها و قبافه مغازه و فروشگاه ها
  • طرح و رنگ دیوار
  • طراحی دفتر کار و دکوراسیون اداری
  • وسایل حمل و نقل عمومی
  • صفحات و تبلیغات استودیومی
  • طراحی فضای کنفرانس یا جشنواره ها

این نوع از طراحی علاوه بر مهارت دیزاین یا طراحی، به آشنایی منطقی با مفاهیم معماری و طراحی دکوراسیون داخلی هم نیازمند است. اینکه مفاهیمی مثل نور محیط، رنگ و … توسط طراحی در نظر گفته شود، حاصل از همین دانش است. همچنین مقدار قابل قبولی از آشنایی طراح با مفهوم طراحی صنعتی (Industrial Design).

طراحی مبتنی بر تصویر سازی ( Art and illustration for Graphic Design)

این نوع از طراحی گرافیک در واقع شامل خلق و تصویرسازی مفاهیم و تصاویری است که متناسب با مسئله ای که طراح می خواهد حل کند، به وسیله او طراحی می شود. که خود شامل طراحی انواع مختلفی از تصاویر و محصولات می شود؛ برای مثال:

  • تیشرت
  • نوشته و الگوی خاص
  • موشن گرافی
  • تصاویر (تصویرسازی) خاص
  • کمیک بوک یا داستان مصور
  • اینفوگرافی
  • آلبوم و گالری
  • جلد کتاب
  • تصویرسازی مفهومی (Conceptual Art)
  • کاور موسیقی
  • و …
  • منبع تصاویر: سایت 99design

 

طراح گرافیک هویت بصری باید سه دسته مهارت و دانش داشته باشد:

  1. آشنایی کلی و کامل با همه عناصر و المان های گرافیکی مبتنی بر کاربرد هر کدام در قالب های مختلف محتوایی: مثلا اینکه فلان سبک از لوگو در کجا قابل استفاده است؟ از نظر هویت سازی، چه رنگ هایی مناسب فلان برند می باشد؟ و …
  2. آشنایی با مفهوم کلی برند و مفاهیم وابسته به آن: مثل اینکه هدف، استراتژی و چشم انداز برند چیست؟ مخاطبین برند چه کسانی هستند؟ رقبای این برند چه کسانی هستند؟
  3. مهارت تحقیق و تحلیل حول مفاهیمی مثل کلمات کلیدی، رقبا و … .

طراحی تبلیغاتی و بازاریابی (Marketing & Advertising Graphic Design)

احتمالا یکی از آشناترین انواع طراحی گرافیک، طراحی تبلیغاتی باشد. این نوع طراحی به حدی برای مردم آشناست که قسمت قابل توجهی از مردم، طراحی گرافیک را را همین نوع طراحی می دانند و از دیگر انواع طراحی گرافیک آگاه نیستند. این نوع طراحی، متوجه قسمت تبلیغات و بازاریابی شرکت های بزرگ و کوچک است. در واقع جلوه اصلی و قیافه تبلیغات و برنامه های مارکتینگ یک شرکت با طراحی گرافیک معنا پیدا می کند. اهمیت این نوع از طراحی به حدی حیاتی است که اصلا، یک برنامه بازرایابی موفق با طراحی های گرافیکی هدفمند محقق می شود.

اینکه یک تبلیغ چقدر می تواند موثر باشد، چقدر مبتنی بر نیاز مردم باشد، چه اندازه مخاطب به آن توجه کند، چه اندازه برند و خدماتش را دقیق و بهینه معرفی کند همه و همه به طراحی گرافیکی وابسته هستند. طراحی گرافیکی به شرکت ها کمک می کند رشد کنند و موثر تر با مخاطبشان در ارتباط بگیرند. طراحان تبلیغاتی بیشتر با صاحبان کسب و کار، مدیران بازرایابی، کارشناسان محتوا و افرادی در تعامل هستند که در حوزه بازرایابی و تبلیغات یک برند مشغول به کار هستند. حوزه بازریابی محتوا (Content Marketing) هم از حوزه هایی که در سالهای اخیر برای طراحان گرافیکی فضای کار بسیار فراهم کرده است.

طراحی تبلیغاتی و بازاریابی شامل طراحی موارد زیر است:

  • پوستر و تراکت
  • بنر و بیلبورد
  • اینفوگرافی
  • مجله و تبلیغ روزنامه
  • تبلیغات ماشین های شهری
  • تبلیغات کوتاه تلویزیونی
  • قالب تبلیغات ایمیلی
  • منو و فهرست
  • تبلیغات مبتنی بر شبکه های اجتماعی: مثل بنر، پست و استوری
  • تصاویر تبلیغاتی وبسایتی و تبلیغات حوزه وب
  • کاتالوگ و برگه رزومه ای

طراح گرافیک تبلیغاتی و بازاریابی باید سه دسته مهارت و دانش داشته باشد:

  1. آشنایی کلی و کامل با همه عناصر و المان های گرافیکی مبتنی بر کاربرد هر کدام در قالب های مختلف محتوایی: مثلا اینکه میزان طراحی جزئیات در طراحی ببیلبورد تبلیغاتی چقدر باید باشد؟ منو یک رستوران با منوی یک عمده فروشی از نظر طراحی چه ویژگی های خاصی دارند؟ و …
  2. آشنایی با مفاهیم کلی تبلیغات و محدودریت های چاپی و اجرایی هر نوع از طرح ها
  3. آشنایی با اصول حل مسئله و مدیریت محتوا در طراحی

طراحی رابط کاربری (User Interface Graphic Design)

طراحی رابط کاربری قسمتی از طراحی گرافیک است که متوجه تعامل کاربر با یک بستر، مثل نمونه هایی که ذکر شد، می باشد. رابط کاربری (UI) چگونگی تعامل کاربر را با یک برنامه، اپلیکیشن، وبسایت، بازی و هر نوع صفحه دیگری تعیین می کند. اینکه جلوه و قیافه یک اپلیکیشن یا صفحات یک وبسایت چه شکلی باشند، کاربر چگونه با آن ها تعامل کند، چطور کاربر راحت تر بتواند با آنها تعامل کند، همه و همه در حوزه طراحی رابط کاربری یا طراحی ui می باشد.

یک طراح رابط کاربری تخصصی در زمینه های اپلیکیشن های موبایلی و کامپیوتری، برنامه های تحت وب، صفحات وب، بازی های ویدیویی و … کار می کنند. در کنار طراح تجربه کاربری (UX designer) و توسعه دهنده رابط کاربری (UI developer)، به عنوان کسی که کد های مورد نیاز را می نویسد، یک طراح رابط کاربری می تواند قیافه یا رابط کاربری یک اپلیکیشن یا وبسایت کامل را راه اندازی کند.

طراحی رابط کاربری شامل طراحی موارد زیر است:

  • طراحی صفحات وبسایت
  • طراحی تم و پوسته برای صفحات وب (برای مثال وردپرس یا ویکس)
  • طراحی رابط کاربری بازی ویدیویی
  • طراحی تم برنامه و اپلیکیشن موبایلی یا کامپیوتری

طراح رابط کاربری باید سه دسته مهارت و دانش داشته باشد:

  1. آشنایی کلی و کامل با همه عناصر و المان های گرافیکی مبتنی بر کاربرد هر کدام در قالب های مختلف محتوایی: مثلا مفهوم و نقش اسلایدر در وبسایت چیست؟ صفحه فروشگاه یک وبسایت اینترنتی چه ساختاری باید داشته باشد؟ یک سایت شرکتی چه صفحاتی باید داشته باشد؟
  2. آشنایی با رفتار مخاطب در تعامل با صفحات وب، اپلیکیشن، بازی و …
  3. مهارت کار تیمی برای اینکه بتواند در کنار طراح تجربه کاربری و توسعه دهنده، یک سایت کامل راه اندازی کند.

طراحی حوزه نشر (Publication Graphic Design)

شاید بتوان گفت قدمت این نوع از انواع طراحی گرافیک، از بقیه شاخه ها بیشتر باشد. در واقع از زمانی که چاپ و نشر به یک صنعت تبدیل شد، این نوع از طراحی گرافیک خلق و گسترش پیدا کرد. طراحی حوزه نشر یا طراحی گرافیکی نشریات، قسمتی از طراحی گرافیک است که با حوزه چاپ، نشر، کتاب، روزنامه، کاتالوگ و … در ارتباط است.

در سالهای اخیر اب گسترش چاپ های دیجیتالی در فضای مجازی، این شاخه از طراحی گرافیک، به سمت طراحی هایی رفته که برای کاربران حوزه دیجیتال، منطقی تر باشد. طراحی حوزه نشر شامل طراحی موارد زیر است:

  • طراحی جلد و صفحه آرایی کتاب
  • طراحی صفحات روزنامه
  • طراحی و صفحه آرایی کاتالوگ
  • طراحی جلد و صفحه آرایی مجله
  • طراحی و صفحه آرایی گزارش های سالانه
  • و …

طراحی بسته بندی محصول (Packaging Graphic Design)

تقریبا تمام اجناسی که در مغازه ها، داروخانه ها، فروشگاه ها و … می بینیم، در بسته بندی های مختلف و رنگارنگی قرار گرفته اند که توسط یک طراح گرافیک یا یک طراح، خلق شده اند.

اینکه بسته بندی یک کالا چقدر زیبا، منطقی و قابل استفاده برای کاربر باشد، توسط طراح گرافیک معین می شود. در واقع طراحی گرافیک بسته بندی، قسمتی از فرآیند و مسیر تولیدف پخش و فروش است که مستقیما با کاربر در ارتباط می باشد. هر جعبه، قوطی، بطری، کیسه، کیف و کنسرو، قابلیت این را دارد که داستانی برای مخاطب تعریف کند و نویسنده این داستان، طراح آن بسته بندی است.

طراحی موشن گرافیک (Motion Graphic Design)

اگر به یک طراحی گرافیک، حرکت و پویانمایی اضافه کنیم، تبدیل به موشن گرافی می شود. طراحی هایی مثل انیمیشن، صداگذاری، تایپوگرافی، ویدئو، اسلاید تصاویر و … که با حرکت همراه هستند، در این نوع از انواع طراحی گرافیک جای می گیرند. طراحی موشن گرافی از جدیدترین شاخه های طراحی است. از زمانی که تلویزیون در خانه ها جای باز کرد این شاخه به شدت رشد کرد. از نمونه های رایج آن تبلیغات تلویزیونی بود. با رشد شبکه های اجتماعی و کسب و کار های آنلاین و دیجیتالی هم به کاربردن آن در تبلیغات و تولید محتوا بسیار بیشتر از قبل شد.

طراحی موشن گرافی شامل طراحی موارد زیر است:

  • لوگو موشن (Logo motion)
  • استوری موشن
  • تریلر های معرفی محصول
  • ارائه ها
  • ویدئوهای تبلیغات و همرسانی محصولات
  • موشن گرافی های آموزشی
  • برنامه ها و وبسایت ها
  • گیف و تصویر متحرک
  • بنر و پوستر متحرک
  • تیتراژ آغاز و پایانی فیلم و سریال

طراحی محیطی (Environmental Graphic Design)

طراحی محیطی از مهم ترین انواع طراحی گرافیک است، وظیفه اصلی این نوع از طراحی این است مردم را با محیط ارتباط دهد. در واقع طراحی محیطی، مستقیما با تجربه انسان ها در تعامل با محیط تاثیر گذار اند. اینکه یک مکان چه اندازه زیبا، خاطره انگیر، انرژی بخش، راحت، قابل جهت یابی و مثبت باشد، همگی به این ربط دارد که طراحی آن چه اندازه مثبت بوده است.

طراحی محیطی شامل طراحی موارد زیر است:

  • تابلو ها و قبافه مغازه و فروشگاه ها
  • طرح و رنگ دیوار
  • طراحی دفتر کار و دکوراسیون اداری
  • وسایل حمل و نقل عمومی
  • صفحات و تبلیغات استودیومی
  • طراحی فضای کنفرانس یا جشنواره ها

این نوع از طراحی علاوه بر مهارت دیزاین یا طراحی، به آشنایی منطقی با مفاهیم معماری و طراحی دکوراسیون داخلی هم نیازمند است. اینکه مفاهیمی مثل نور محیط، رنگ و … توسط طراحی در نظر گفته شود، حاصل از همین دانش است. همچنین مقدار قابل قبولی از آشنایی طراح با مفهوم طراحی صنعتی (Industrial Design).

طراحی مبتنی بر تصویر سازی ( Art and illustration for Graphic Design)

این نوع از طراحی گرافیک در واقع شامل خلق و تصویرسازی مفاهیم و تصاویری است که متناسب با مسئله ای که طراح می خواهد حل کند، به وسیله او طراحی می شود. که خود شامل طراحی انواع مختلفی از تصاویر و محصولات می شود؛ برای مثال:

  • تیشرت
  • نوشته و الگوی خاص
  • موشن گرافی
  • تصاویر (تصویرسازی) خاص
  • کمیک بوک یا داستان مصور
  • اینفوگرافی
  • آلبوم و گالری
  • جلد کتاب
  • تصویرسازی مفهومی (Conceptual Art)
  • کاور موسیقی
  • و …
  • منبع تصاویر: سایت 99design

 

لینک کوتاه: https://kkarimi.ir/?p=735

برچسب:
یک دیدگاه بنویسید