انواع طراحی گرافیک؛ 8 نوع اصلی گرافیک دیزاین

فهرست مطالب

در مقاله طراحی گرافیک، درباره کلیت اینکه به چه چیزی طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین می گوییم اشاره کردم. در یک تعریف ساده، ولی مهم، دیدیم که طراحی گرافیک به معنای حل مسئله با استفاده از عناصر و المان های مختلف بصری بود. در فضای بازار کار متناسب با نیاز های بازار، استفاده از آن عناصر گرافیکی، مبتنی بر نیاز، شکل گرفته است و شاخه یا زمینه ای از طراحی گرافیکی را ساخته که می خواهم در مطلب امروز به آن بپردازم. بحث اصلی بر سر انواع طراحی گرافیک است.

ضرورت شناخت انواع طراحی گرافیک

در حالت کلی در فضای طراحی گرافیک مبتنی بر بازار، چه در نقش طراح گرافیک و چه در نقش فردی که نیاز به طراح گرافیک برای حل مسله برند خود دارد، شناخت انواع طراحی گرافیک به طراح کمک می کند که در سیستم آموزش و مهارت آموزی، بتوان شاخه خاصی را انتخاب کرد و در آن حرفه ای شد. از سوی کارفرما هم کمک می کند که متناسب با مسئله و نیاز خود، به دنبال فردی برود که متخصص در آن حوزه است. طراحی گرافیک را می توان به شاخه های مختلفی تقسیم کرد و از طرفی انواع مختلف دسته بندی هم می تواند معیار های متفاوتی داشته باشد. آنچه بسیار رایج و منطقی است تقسیم بندی به 8 شاخه کلی می باشد:

طراحی هویت بصری (Visual Identity Design)

این نوع از طراحی گرافیک مبتنی بر یک برند می باشد. در تعریف کلی یک برند، پل ارتباطی یک مجموعه یا سازمان با مخاطبینش است. هویت بصری یک برند هم تعیین کننده چیستی، چگونگی و گاها چرایی تعامل با مخاطبین می باشد. در واقع اگر فرض کنیم که یک برند، یک شخص است که با مخاطب تعامل می کند، هویت برند (Brand Identity) ، نقش شخصیت (Personality) آن فرد را خواهد داشت.

به طور دقیق تر، هویت برند، شخصیت، صدا، احساسات، تجربه و نحوه تعامل با مخاطب را خلق می کند. با این تعریف، طراحی هویت بصری، به معنای خلق یک هویت است به عنوان شخصیت یا چهره یک برند است که قرار است با مخاطب از طریق عناصر گرافیکی تعامل کند. طراحی هویت بصری شامل طراحی موارد زیر است:

  • لوگو(Logo)
  • آیکون (Icon)
  • تایپوگرافی (Typography)
  • پالت رنگی (Color Palette)
  • گالری تصاویر(Images Libraries)
  • قالب ارائه یا پاورپوینت (Presentation Template)
  • ست اداری (نوشت افزار، دفتر، لیوان و …) (Corporate Stationary)
  • کارت ویزیت (Card)
  • الگو و بافت (Pattern & Texture)
  • تابلو ها و قبافه مغازه و فروشگاه ها
  • طرح و رنگ دیوار
  • طراحی دفتر کار و دکوراسیون اداری
  • وسایل حمل و نقل عمومی
  • صفحات و تبلیغات استودیومی
  • طراحی فضای کنفرانس یا جشنواره ها

این نوع از طراحی علاوه بر مهارت دیزاین یا طراحی، به آشنایی منطقی با مفاهیم معماری و طراحی دکوراسیون داخلی هم نیازمند است. اینکه مفاهیمی مثل نور محیط، رنگ و … توسط طراحی در نظر گفته شود، حاصل از همین دانش است. همچنین مقدار قابل قبولی از آشنایی طراح با مفهوم طراحی صنعتی (Industrial Design).

طراحی مبتنی بر تصویر سازی ( Art and illustration for Graphic Design)

این نوع از طراحی گرافیک در واقع شامل خلق و تصویرسازی مفاهیم و تصاویری است که متناسب با مسئله ای که طراح می خواهد حل کند، به وسیله او طراحی می شود. که خود شامل طراحی انواع مختلفی از تصاویر و محصولات می شود؛ برای مثال:

  • تیشرت
  • نوشته و الگوی خاص
  • موشن گرافی
  • تصاویر (تصویرسازی) خاص
  • کمیک بوک یا داستان مصور
  • اینفوگرافی
  • آلبوم و گالری
  • جلد کتاب
  • تصویرسازی مفهومی (Conceptual Art)
  • کاور موسیقی
  • و …
  • منبع تصاویر: سایت 99design